Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Vanaf 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam praktijk: Praktijk Wagenaar
Naam regiebehandelaar: P.M. Wagenaar
E-mailadres: info@praktijkwagenaar.nl
KvK nummer: 20166713
Website: www.praktijkwagenaar.nl
BIG-registraties: psychotherapeut; GZ-psycholoog
Overige kwalificaties: systeemtherapeut NVRG
Basisopleiding: psycholoog
AGB-code praktijk: 94004072
AGB-code persoonlijk: 94004614
2. Werkzaam in:
-de generalistische basis-ggz
-de gespecialiseerde-ggz
3. Aandachtsgebieden
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
De voornaamste probleemgebieden waarvoor patiënten terecht kunnen zijn: angststoornissen, stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, seksuele stoornissen, en religieuze problemen.
Gewerkt wordt met individuele psychotherapie (vooral persoonsgerichte experiëntiële psychotherapie en cognitieve gedragstherapie) en systeemtherapie.
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorg verlenende medewerkers verbonden (namen en BIG-registraties van regiebehandelaren):
P.M. Wagenaar (psychotherapeut BIG, nummer 19047612616, en GZ-psycholoog BIG, nummer 19047612625)
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collega-psychologen en -psychotherapeuten
Ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
* mevr. C. van de Repe, psychotherapeut (BIG-nummer 59920786716)
* Eleos GGZ
* Emergis
* De-Kering
* PsyQ
* Viersprong
Verder neem ik deel aan een intervisiegroep.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft:
In de volgende situaties maak ik gebruik van mijn professioneel netwerk. Als er intensievere behandeling nodig is dan ambulant, verwijs ik naar (dag-)klinische behandeling. Als diepgaand psychologisch onderzoek nodig is, verwijs ik naar De Viersprong. Als (wijziging van) medicatie nodig is, overleg ik met de huisarts of verwijs ik naar een psychiater voor medicatiebeoordeling en/of farmacotherapie.
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
In het geval dat zorg nodig lijkt bij een crisis buiten kantooruren bespreek ik met mijn patiënten dat zij contact dienen op te nemen met de HAP in de regio waar zij wonen.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat het vrijwel niet voorkomt dat patiënten hiervan gebruik moeten maken. Als een crisis dreigt overweeg ik, in overleg met de patiënt, vooraf de HAP te informeren zodat deze op de hoogte is van het behandelbeleid.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar, zo ja welke?
Ja, ik heb een contract met de volgende zorgverzekeraars: DSW, VGZ, Zilveren Kruis.
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of branche/beroepsvereniging:
Intervisie
-Visitatie
-Bij- en nascholing
-Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
-De beroepscode van mijn beroepsvereniging
9. Klachten- en geschillenregeling
9a. Mijn patiënten kunnen met klachten over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Klachtenregeling van de LVVP, https://www.lvvp.info/redactie/ckeditor422/plugins/doksoft_uploader/userfiles/files/klachtenreglement%20LVVP%20versie%
9b. Mijn patiënten kunnen met geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij
Naam geschilleninstantie vermelden waarbij u bent aangesloten:
Klachtencommissie van de LVVP (klachtencommissie-lvvp@kbsadvocaten.nl)
De geschillenregeling is hier te vinden
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
mevr. R. Karel-Blaauw, psychotherapeut, BIG-nummer 99049066416
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via op de website (en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz en/of gespecialiseerde ggz, en -in geval van een contract- per zorgverzekeraar, en -indien van toepassing- per diagnose.
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Patiënten kunnen zich telefonisch of per e-mail aanmelden. In beide gevallen wordt de aanmelding opgenomen door de praktijkhouder (P.M. Wagenaar) die de telefoon aanneemt of de patiënt terug belt wanneer de voicemail is ingesproken. In een telefonisch screeningsgesprek wordt besproken in hoeverre de patiënt in aanmerking komt voor hulp bij Praktijk Wagenaar. Als wordt besloten de aanmeldingsprocedure voort te zetten, wordt de patiënt een vragenlijst toegestuurd en (indien van toepassing) gevraagd de verwijsbrief toe te sturen. Als beide documenten zijn ontvangen en er is sprake van een correcte verwijzing, wordt de patiënt zo nodig op de wachtlijst geplaatst. Tegen de tijd dat de intake plaatsvindt neemt de praktijkhouder contact op voor het maken van een afspraak.
De praktijkhouder voert één of twee intakegesprekken waarna het adviesgesprek volgt waarin de diagnostische bevindingen vanuit de intake en het behandelplan worden besproken. Als de patiënt zich hierin kan vinden, wordt het behandelplan getekend en kan de behandeling starten. Als blijkt dat de verwijzing naar de GGZ niet terecht is, wordt dit met patiënt in het eerste of tweede gesprek besproken en wordt deze terug verwezen naar de huisarts.
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: P.M. Wagenaar
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
Nee
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: P.M. Wagenaar
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: P.M. Wagenaar
Generalistische basis ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als volgt:
In het eerste gesprek wordt in grote lijnen het traject geschetst vanaf intake tot einde behandeling.
In het adviesgesprek wordt de behandeling nader toegelicht.
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Tijdens de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd. Regelmatig wordt aan het eind van een sessie besproken of therapieverwachtingen konden worden gerealiseerd. Verder worden tussentijds en aan het eind van de DBC en van de behandeling de doelen van het behandelplan geëvalueerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een tevredenheidslijst (CQi) en van ROM-metingen.
14g. Ik heb een kopie van de overeenkomst met de Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor aanlevering van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG):
Ik upload een kopie van de overeenkomst Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor aanlevering van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG) op www.ggzkwaliteitsstatuut.nl
14h. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Soms wordt geëvalueerd na een afgesproken aantal sessies (bijvoorbeeld vijf of tien). Standaard wordt geëvalueerd na een half jaar.
14i. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
Aan het eind van een sessie en tijdens evaluaties wordt regelmatig naar de tevredenheid geïnformeerd. Daarbij wordt in een aantal gevallen gebruik gemaakt van de CQi.
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
16. Omgang met patiëntgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patiënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling betrokken professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld), het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: P.M. Wagenaar
Plaats: 's-Gravenpolder
Datum: 31-10-2016
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld:
Ja
www.praktijkwagenaar.nl | CSS